Mijn eerste weekend in Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekend in Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekend in Moshi

Blijf op de hoogte en volg Rona

12 Augustus 2012 | Tanzania, Moshi

Dag lieve mensen van het goede leven!

Hier een nieuw(lang niet zo spannend) verslag. Gisterochtend om 9uur vertrokken om samen met 4 Nederlanders naar Moshi te gaan om boodschappen te doen. De Nederlandse patholoog met zijn vrouw en een andere Nederlandse arts, ook met zijn vrouw. Het laatste stel, Ben en Annemarijke hebben een auto en ik mocht mee, echt super chill! Er is 1 bakker in Moshi waar je ‘normaal’ bruin brood kunt kopen dus als eerste werd ik hiermee naartoe genomen(met als tip:’je moet wel genoeg vezels binnen krijgen!’). Vervolgens geld pinnen, 100 euro in ruil voor 200.000 (shilling), zo’n ruil doe ik graag!
Ojaa oversteken is hier ook een probleem, niet het normale links rechts links kijken, nee ze rijden hier links dus rechts links rechts en dat zo ongeveer nog 10x voordat je echt zeker kunt zijn dat het safe is! Vervolgens met de auto op naar UNION café, dit is 1 van de 3 ontmoetingsplaatsen voor blanken. Een héérlijke cappuccino met daarbij een worteltjestaart(vies hè) die verrassend goed smaakte. Daarna naar de markt waar je onder andere heel erg verse kip kunt kopen, want er staan kippenhokken waar je ze nog hoort kukulen en de rest vul zelf maar in… voor een ander drankje ook nog even naar de 2e ontmoetingsplaats voor blanken geweest, hier kon ik voor 1 euro een wifi wachtwoord kopen wat goed was voor 60 minuten aan internet dus snel even iedereen Whatsappen omdat ik mijn gezelschap natuurlijk geen uur kon ophouden. Met als afsluiting van ons tripje naar Moshi zijn we bij een kunstmarkt geweest, erg mooi allemaal(zie foto’s). hier voor ongeveer 10 euro, 3 prachtige schilderijtjes en 3 handmade armbanden gekocht, met als motto: leuk voor thuis!
Thuis bij Annemarijke (ze heeft een naaiclubje opgericht) nog 3 portemonnees en een ketting gekocht voor 6 euro en dus ook erg leuk voor thuis! Al met al heb ik nu al in de gaten dat ik zeker de helft van mijn kleding moet schenken hier omdat ik al aan de max kilo’s zat op de heenreis!
’s Middags om 3 uur werd ik door George, Happy en een vriend van George opgehaald om mee te gaan naar de Kilimanjaro. Deze berg is bijna 6000km hoog en hiermee ook het hoogste punt van Afrika. Met de auto kunnen we tot ongeveer 2000km hoogte rijden en ik werd erop geattendeerd dat je daar best last van kunt hebben, maar gelukkig heb ik er zo goed als geen last van gehad. Vervolgens een mooie waterval gezien, waar blijkbaar een heel verhaal achter zat. De gids sprak zo duidelijk dat ik niet kon herkennen of hij Swahili sprak of toch Engels.. het verhaal vertelde hij voornamelijk richting mij dus nam aan dat het ‘Engels’ was, met de nodige knikjes heb ik geprobeerd om net te doen alsof ik het begreep: ‘yes’, ‘ah’, ‘okay’, ‘very nice’!
’s Avonds met George en Happy gegeten bij een Indisch/Italiaans restaurant in Moshi. Nadat ik Happy iets voor mij had laten bestellen zag ik in mijn ooghoeken ‘bekende’ gezichten. Bekende gezichten? OJAAA ik had hen al eerder gezien, op schiphol en in de 2 vliegtuigen naar Tanzania. Eva en Sybren uit Amsterdam, twee leuke 24 jarige, net afgestudeerde toeristen. Kort praatje gemaakt en Tanzaniaanse telefoonnummers uitgewisseld voor mogelijk verder contact!

Vanochtend werd ik wakker door hevig geklop aan de voordeur. Jasmine had niet thuis geslapen dus ik was alleen en hoorde een mannenstem schreeuwen: ‘hello, hello?”. Eerst wilde ik er niet op reageren maar toen bedacht ik me dat ik had gevraagd om de badkamer te fixen, dus misschien kwamen ze daarvoor. Door het raam gekeken bleken het 2 mannen te zijn en ik voelde me nogal ongemakkelijk omdat ik alleen thuis was. Ik vroeg wat ze kwamen doen en door wie ze waren gestuurd, natuurlijk spraken de mannen alleen gebrekkig Engels en ik snapte er niks van. Ze hadden het over een ‘Swa’ ‘swaw’ ‘saw’, okay zaag?? Wat moeten ze met een zaag? Het was in de keuken en ‘you can open the door, it’s safe!’ ja dat zeggen ze allemaal.. Uiteindelijk toverde een van hen een soort van pasje uit zijn zak waar ik natuurlijk niks van snapte maar ik gaf het op en liet ze binnen. 2 mannen in huis en alleen ik, best bedreigend dus voor ik ze binnenliet, snel even mijn kamerdeur op slot, haha hoezo wantrouwig! Nou ze liepen naar de keuken en schijnbaar lag er een zaag in de kast, okee en als jullie hier toch zijn, kijk even naar mijn WC en badkamer. ‘no, we come back on Monday’. Nee ik wil dat jullie er NU naar kijken! Okee okee met pijn en moeite gingen ze naar de nogsteeds blank staande badkamer.. ze konden niet vinden waar het water vandaan kwam, waarschijnlijk van de douche en de WC komen ze ook morgen pas repareren omdat ze geen spullen bij zich hadden.. Okee maar eerst even de badkamer schoonmaken dus toen ze weggingen was de vloer weer netjes en droog haha!!

’s Middags had ik Eva en Sybren gevraagd om hierheen te komen en zijn we gaan zwemmen samen met nog andere studenten van het compound. Erg gelachen en veel Nederlands gepraat, redelijk onbeschoft naar de andere studenten toe maargoed even genieten van de tijd dat ik Nederlandse leeftijdsgenoten om mij heen heb in Tanzania! Tomorrow we can talk English again. Ik denk dat ik vandaag wel zeker 50x gezegd heb: ‘waaauw wat is het lekker in de zon, ik hou van dit weer en ooooh jeetje dit is genieten!’ Ik begin al een aardig Afrikaans kleurtje te krijgen, yes i like!

Heb ik jullie trouwens al verteld over T-I-T? Nou dat is een van de eerste dingen die ik van Jasmine heb geleerd en eigenlijk kun je het hier overal voor gebruiken. Het betekent namelijk: This Is Tanzania! Frustraties, alles wat ‘mis’ gaat, te laat, te sloom, noem het maar op en vervolgens hoor je iemand of jezelf zeggen: ‘tie-ai-tie’(T-I-T).

Vanavond hebben we met 12 studenten hier gegeten en het is erg gezellig om met zoveel mensen te koken en te eten! We hebben geen goede pannen, geen goede bakjes, niet genoeg glazen en zo wordt iedereen ontzettend creatief! Wisten jullie dat je van een lege fles een glas kunt maken? En mijn smetvrees was al een heeel stuk minder door het afgelopen jaar(klooster bedankt!) maar nu is het echt helemaal verdwenen, ja ik had geen keus;) Ik kan alleen maar hopen dat mijn maag en darmen zo goed blijven functioneren als op dit moment maar als ik Eva en Sybren mag geloven….;)

Ik ga het hierbij laten voor nu, sorry dat het deze keer niet zo spannend was als de vorige maar ik ben er zeker van dat er weer sappige aan zitten te komen. Morgen begin ik met werken, hoop ik haha!(of misschien niet want zonnen met dit weer is ook geen straf)

Xxx KFT (Kisses from Tanzania)

  • 13 Augustus 2012 - 19:23

    Jose:

    He meissie, je vermaakt je prima zo te lezen. 46 kg bagage terug he:))
    Veel werkplezier en niet te bruin worden. Blijf je volgen. Veel liefs van tat en mij xx

  • 13 Augustus 2012 - 23:49

    Joyce Kuster:

    Heeey Rona!

    Echt leuk om je verhalen te lezen, jij vermaakt je wel!! Ik ben echt benieuwd hoe het lab er daar uitziet (foto's!!) Geniet ervan, ik geniet ook zeker van jouw verhalen! En werkze!!

    Groetjes Joyce

  • 26 Augustus 2012 - 13:08

    Nick:

    Rona!

    Wat een toffe verhalen heb je, geniet ervan! Je maakt vast veel spannendere dingen mee dan wij in het UMC hier (TIH :P). Krijgen we nog foto's van enge ziektes te zien? Ik houd je in de gaten ;).

    En trouwens, een 6000km hoge berg? Dat moet vast een héééle zware beklimming zijn geweest ;).

    x
    Nick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

My first

Vrijwilligerswerk in het KCMC in Moshi

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2012

laatste update

15 September 2012

Over de helft alweer!!

26 Augustus 2012

wazungu!

12 Augustus 2012

Mijn eerste weekend in Moshi

10 Augustus 2012

de reis en aankomst in Moshi
Rona

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 8471

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Oktober 2014

Het is weer tijd voor een reis:D

08 Augustus 2012 - 02 November 2012

My first

Landen bezocht: