laatste update - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu laatste update - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu

laatste update

Blijf op de hoogte en volg Rona

19 Oktober 2012 | Tanzania, Moshi

Hallooo lieve mensen van het goede leven!!
Voor alle wachtende nieuwsgierige lezers onder jullie: Hier dan EIN-DE-LIJK een nieuw verslag en ik zeg er bij: (waarschijnlijk) meteen ook de laatste;)! Ja vandaag over precies 2 weken zit ik alweer in het vliegtuig op naar NL. Kom op 2 november aan op Schiphol rond half 6 (informatie voor de ‘welkom-thuis-Rona’-groep;)). Jeeez, wat zijn mijn laatste weken voorbij gevlogen!! Maar dat is juist positief, you know: time flies, when you’re having fun!! En waar moet ik beginnen met vertellen als ik al een maand niks meer heb geschreven(schaam schaam).
Okay lets start:
Paar weken geleden weer naar Arusha geweest voor de Masaai-markt voor souvenirs en om het Snake-park te bezoeken. Dit is een super klein park waar je 15 dollar entree moet betalen. Na een half uur geprobeerd om de prijs te verlagen, al mijn Swahili(wat inmiddels al best goed is, al zeg ik het zelf) op tafel gegooid met woorden als: ‘ik woon in Moshi, ik ben geen Mzungu, ik ben een Mbongo(local)’’ik ben een vrijwilliger, ik ben een student, ik woon hier al 2 maanden’ maar helaas niks hielp dit keer, Matt en Rona moesten gewoon de 15 hele dollars pp betalen en onze local friend kon gratis naar binnen, zucht…. Eenmaal in het park hebben we ontzettende lol gehad om een Indonesische man die er wel heel geinig uit zag(zie fotos) en een aap in een kooi die helemaal gek werd, zo gestoord dat we zelfs gingen rennen(niet dat de aap uit de kooi kon komen maaar we waren erg geschrokken van de reactie haha, hoop dat ik het filmpje kan uploaden). Daarna weer naar de Masaai-markt om wederom de nodige souvenirs in te slaan. Jaja ik ging met 2 volle koffers kleren, moet bijna alles hier laten omdat ik zoveel nieuwe dingen heb gekocht, gelukkig heb ik nog een volle kledingkast in Pannerden en ook weer een goede reden om te gaan shoppen bij thuiskomst want wat mis ik dat, normale kleding winkels!!!
2 weken geleden op zaterdag ochtend besloten om naar Zanzibar te gaan, vliegtuigmaatschappij gebeld en een paar uur later stond ik in Zanzibar, gewoon omdat het kan, awesomeeee! Had een beetje genoeg van het ziekenhuis en besefte dat ik niet meer zo heeel lang hier zou zijn, op dat moment waren er vrienden in Zanzibar dus pakte ik in een razend tempo mijn backpack en vertrok richting het vliegveld. Na een vermoeiende vlucht van maar liefst 50 minuten, inclusief sap, nootjes en bier was ik op een van de mooiste plekken op de wereld!! Wauw wauw en nog eens wauw! Stel je voor het zand zo wit als tandpasta en dan het water: het mooiste, meest heldere blauw wat je ooit gezien hebt, jaa? Okaay dat sta je op het strand in Zanzibar!!
Snel taxi richting Kendwa waar de andere waren op dat moment, inchecken en naar het restaurant.
Omdat ze mij op voorhand hadden verteld dat het erg lastig is om geld te pinnen op Zanzibar, ging ik met veeeel cash op zak daarheen. Het hotel had een soort systeem dat je al je geld in een ‘safety-bag’ kunt doen met je credit card en dan krijg je een receipt en kun je het weer ophalen wanneer je wilt, ALS HET ER NOG IS. De volgende ochtend gaf ik mijn receipt af om mijn geld terug te krijgen en daar begon de hell van de dag… het was half 10… ze konden mijn ‘bag’ niet meer vinden(laat het woord safety bewust even weg).. maaar de vrouw die daar werkt zei: ‘oooh no worry, we’re 100% sure that we’ll find the bag, just relax’. Okay mevrouwtje hoe kan ik relaxen als jullie omgerekend zeker 500€ van mij niet meer kunnen terugvinden EN mijn creditcard! Na een tijd te hebben gewacht, TIA, hadden ze nog steeds niks gevonden en ik begon steeds bozer te worden… de vrouw kwam terug en zei:’i told you: relax, we’re 90% sure that we’ll find the bag’. Uur later kwam ze ons vertellen dat ze ‘80% sure’ waren. Inmiddels hadden ze de manager wakker gemaakt(1 uur) want misschien wist hij waar de bag was. Nadat de manager in alle kluizen had gekeken en nog steeds mijn bag niet boven water was kwam de vrouw voor de 4e keer met de mededeling: ‘okay, we cant find your bag, now we have panic’. En ze liep gewoon rustig weg, blijkbaar heeft het woord panic in Afrika toch een heeeel andere betekenis.. Nog steeds zaten we te wachten en het duurde uren, ik begon honger te krijgen, bestelde een lunchgerecht. Toen ze dat kwamen brengen durfde ze ook nog te zeggen dat ik moest betalen: ‘HAHA NOOO WAY, i’m waiting here now for fucking 4 hours to get MY money back, do you think that i’ll pay for this lunch? And bytheway ive no money left because everything is STOLEN’ (ik kon het niet meer opbrengen om geduldig te blijven..). Na nog een uur wachten en inmiddels goede hulp gekregen van een politieman uit Sidney, gaf de manager mij hetzelfde bedrag aan geld terug! De politieman uit Sidney had dit voorgesteld met de mededeling dat als hij ons nog langer liet wachten we alleen maar negatieve verhalen over zijn hotel zouden rond vertellen en dat zou hem nog veeeel meer geld gaan kosten, true!! Dus de enige ‘schade’ die ik nu heb, is het verliezen van mijn creditcard. Snel even richting politiebureau om aangifte te doen en daarna naar de boot voor een geweldige sunsetcruise! Wat heb ik daarvan genoten, ondanks alle ellende van de hele dag! ’s Avonds kwam de manager ons vertellen dat ze de camerabeelden eindelijk hadden gezien en dat alles zolang duurde omdat het zondag was(naar mijn mening is het hier altijd zondag maargoed). Op de camerabeelden was te zien dat iemand van het personeel mijn bag in ZIJN pocket stopte ipv in de kluis, thanks mate! Hij was trouwens ook een van de mensen die de hele dag geprobeerd heeft om mijn bag terug te vinden.. en hij was de hele dag naar mij aan het staren:S halverwege de dag zei ik tegen Matt(die met mij aan het wachten was daar): ‘can u see that guy? he’s constantly looking at me’, waar ik me toch erg ongemakkelijk bij voelde. Is dat wat ze noemen: ‘vrouwelijke intuïtie’?
De manager vond een deel van mijn geld terug in zijn kamer, hij had een gat in het plafond waar ze nog meer spullen hebben gevonden.. De politie nam de man mee naar de gevangenis en natuurlijk ontkende hij alles maargoed ze hadden de camerabeelden als bewijs.
Volgende dag nog even terug naar de manager om te zeggen dat hij mij best een beetje tegemoet kon komen voor het lange wachten en al de stress.. Gratis kamer voor 2 nachten en nachten erna voor halve prijs, redelijk toch?! Dag erna een dagtrip gedaan op een boot, halverwege gesnorkeld, super moooi, echt prachtig! Daarna naar een andere plek op Zanzibar gegaan waar de rest druk was met kite surfen. Daar een geweldig feestje gehad met na afloop in het donker een duik in de prachtige zee met heldere sterrenhemel! De plek waar we sliepen daar was niet echt een hotel/hostel of wat dan ook te noemen. De kamer had een zand(of eigenlijk geeen) vloer, de muren waren bananenbladeren en de deur had een soort van hangslot?! Als ik eraan terug denk heeft het ook wel weer wat eigenlijk..
Op zaterdagavond moe maar voldaan thuisgekomen van Zanzibar, snel even mijn spullen uit mijn tas gooien, nieuwe kleren erin en zondagochtend om half 5 op voor safari! Niks pole pole(rustig) in Africa want ik heb het nogal een drukke planning. Safari was super, de BIG 5 gezien, alles! Eerste dag wat problemen, 3 uur tijd verloren door het kapot gaan van de jeep. Volgende dag nieuwe jeep en nieuwe chauffeur en we konden weer verder. 2 nachten in een tent en bang voor de wilde dieren die redelijk dichtbij komen! Zebra’s en olifanten voor de wc’s is best even schrikken als je eruit komt en je er oog in oog mee staat! Luipaarden zijn moeilijk te vinden in de bomen, bij het zien van 1 op zon 20 meter afstand ging onze chauffeur offroad om dit mooie beest van dichtbij te zien. Als de beveiligers dat zien kost het je 100 dollar maar we namen snel wat fotos om weer gauw onroad te zijn! Leeuwen die zo dichtbij komen dat ze de auto min of meer aanraken is de eerste keer ook best schokkend maar zelfs daar raak je aan gewend! Maar een aap die zichzelf aan het verwennen is blijft natuurlijk ALTIJD grappig(fotos)!!! Een geweldige 4 dagen, goed eten met complimenten naar de kok, kortom: an amaaazing trip!
Gister besloten dat ik niet langer in Moshi blijf. Plan is om zondag naar Arusha te gaan om nog meer souvenirs te kopen en dan op maandag richting Dar-es-salaam om mijn 2 volle koffers met bagage te dumpen en dan nog 1,5 week rondreizen. Misschien nog een paar dagen Zanzibar, boot naar Pemba, boot naar Pangani en vervolgens eindigen in Tanga. Op 1 nov moet ik weer terug zijn in Dar want anders mis ik mijn vlucht naar het koude NL en moeten jullie mij nog langer missen!
Nu kijk ik terug op een geweldige tijd in Afrika, de eerste maand heb ik heel hard gewerkt in het lab, de 2e maand werd het al minder omdat ik niet echt het gevoel kreeg dat ik het beter kon maken en ook werd er niet echt met mij gecommuniceerd. De man die normaal het lab werk doet heb ik slapend aangetroffen in zijn kantoor terwijl ik al zijn werk deed, dat was voor mij wel de druppel. Daarna spontaan besloten om naar Zanzi te gaan wat natuurlijk helemaal geweldig was(na het terug krijgen van al mijn geld) en vervolgens een zeer goede safari! Nu hopelijk 2 net zo leuke laatste weken te gaan. Alhoewel het alleen rond reizen toch wel een beetje spannend is maar ze kunnen in ieder geval mijn creditcard niet meer stelen;)
Zie jullie allemaal snel weer, doe het kalm aan in NL en ik zal proberen om een beetje mooi weer mee naar huis te nemen voor jullie(niet teveel natuurlijk;)). Verlang inmiddels zo erg naar een lekker stuk (geiten)kaas en een biefstuk hahaha.
Veel liefs en kusjes vanuit Tanzania!

  • 19 Oktober 2012 - 20:49

    Dorien:

    Hee Roon,

    Wat jij niet allemaal meemaakt geweldig lekker nog van genieten, geld kunnen ze stelen maar deze ervaring nemen ze nooit meer van je af!!!!

    Groetjes Dorien

  • 20 Oktober 2012 - 11:37

    Ilse:

    wat n verhaal weer! je durft wel dame. Toch maar niet daar blijven werken?Ik denk dat het biefstukje zo geregeld is voor je en de geitenkaas.
    gr. ilse


  • 26 Oktober 2012 - 20:18

    Carla:

    Hallo Rona
    Wat een verslag,
    Nog fijne dagen,en dan naar het koude nl. en warme biefstuk.
    Gr. Carla

  • 26 Oktober 2012 - 20:18

    Carla:

    Hallo Rona
    Wat een verslag,
    Nog fijne dagen,en dan naar het koude nl. en warme biefstuk.
    Gr. Carla

  • 26 Oktober 2012 - 20:26

    Carla:

    Hee Ron ik vind jou zo'n lieve meid,
    Daarom 2 biefstukken ha ha ha
    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

My first

Vrijwilligerswerk in het KCMC in Moshi

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2012

laatste update

15 September 2012

Over de helft alweer!!

26 Augustus 2012

wazungu!

12 Augustus 2012

Mijn eerste weekend in Moshi

10 Augustus 2012

de reis en aankomst in Moshi
Rona

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 952
Totaal aantal bezoekers 8481

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Oktober 2014

Het is weer tijd voor een reis:D

08 Augustus 2012 - 02 November 2012

My first

Landen bezocht: