wazungu! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu wazungu! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rona Roverts - WaarBenJij.nu

wazungu!

Blijf op de hoogte en volg Rona

26 Augustus 2012 | Tanzania, Moshi

Hiiii wazungu (oftewel witte mensen)
Another story.. Duurde even maar zoals ze hier constant zeggen: ‘pole, pole’ (langzaam,langzaaam!) hoe toepasselijk;)!

Maargoed maandag(13-augustus) dus mijn eerste ‘werkdag’ gehad. Het begon met de woorden: ‘kijk maar even of je wat kunt doen ergens’, yeah een goed begin dacht ik zo..(not). In een lab, vergelijkend met 1950 in Nederland als ik zo mag schatten, moet ik ergens iets gaan doen. Zoals je al hoort, nogal vaag allemaal. Nou een beetje rondlopen, rondkijken, wachten op instructies, wachten op de patholoog enzovoorts(Ik zal er snel wat foto’s maken, vooral leuk voor mijn labcollega’s.)
De brief die ik eigenlijk al een maand geleden had moeten sturen, naar de directeur gebracht, waar ik ook weer zeker een half uur moest wachten.
Wat doe ik nou zo op zo’n dag:
Begin ergens tussen 8 en 9 uur, vervolgens om 10 uur coffee-break, van 12 tot 2 lunch-break en tussen 15 en 15.30 naar huis. Tussen deze tijden door assisteer ik bij puncties(dat zijn er hier wel veel! Gemiddeld tussen de 2-13 per dag!), vervolgens kleur ik de puncties en bekijk ik deze samen met de Nederlandse patholoog, wat natuurlijk zeer leerzaam is! Ik snij blokjes, kleur de coupes HE en bekijk deze ook weer samen, ook probeer ik wat ‘specifiekere’ kleuringen aan de praat te krijgen, wat nog niet geheel makkelijk is eigenlijk..
Het volgende stukje is waarschijnlijk niet interessant voor laboratorium-leken:
Op maandag werd er een PAS kleuring aangevraagd(specifieke kleuring), de vorige keer was deze mislukt dus heb ik even de handen uit de mouwen gestoken en mijn collega was als een kind zo blij dat het deze keer wel gelukt is, met de woorden: ‘Yes, Rona is here only for 2 days now and she did a good job!’. (het was alleen even een nieuwe schiff oplossing maken, wel lang zoeken naar alle benodigdheden). Wat erg grappig is en ik er dus erg creatief van word, hoe zet ik een oplossing overnacht in het donker weg? Heel simpel, zoek een bureaukastje en schuif wat oude rommel aan de kant en tadaaa! Oplossingen verwarmen gaat hier nog met een oude gasbrander en ga zo maar door. De patholoog vroeg een ZN-kleuring aan maar er is geen positieve controle dus dan wordt het erg lastig.. want de resultaten zijn tot nu toe nog altijd negatief terwijl het hier vaak TB+ is..

Inmiddels hebben we weer een nieuw huisgenootje, Julia, erg leuke meid uit Duitsland. Zelfs mijn Duits gaat hier met de dag beter maar er zitten ook wel erg veel Duitsers in het dokters compound!

Vrijdagavond was de laatste avond samen met de 2 landgenoten, eerst geBBQ, oneee eerst ECHT verse kippen op de markt gekocht om deze vervolgens te slachten en na het eten naar Glaciers geweest. Dit is een buiten club met voornamelijk R&B muziek, het publiek is een mengsel van allerlei culturen, halve liter bier is €1,50 net als de Smirnoff-ice, erg cheap-ass dus. Oooh over ass gesproken, het dansen kan ik beter aan de Locals overlaten want het werd pijnlijk duidelijk dat mijn heupen die bewegingen toch echt niet kunnen nadoen, haha arme mzungu(oftewel blanke).

Ik begin al erg handig te worden in het kopen van (goedkope) spullen. Een stoffen tas werd me aangeboden voor 25.000 shilling(€12,50) en ging mee naar huis voor 5.000 shilling(€2,50). Mijn volgende doel is om een blender op de kop te tikken maar voor dit soort dingen houden ze zich echt aan de Mzungu-prijzen en dat wilt zeggen omgerekend zon €20.. wat ik natuurlijk echt niet ga betalen haha, dus blijven proberen!!

Zaterdagavond hebben we gezellig meiden-filmavond gehouden hier in ons huis, lekkere foute film gekeken. Zondagmiddag zijn we met de taxi naar een in the middle of nowhere dorpje gereden waar een Hash was georganiseerd voor internationals! Erg gezellig een speurtocht met ong 40 blanken waar de locale bevolking met open mond naar staat te kijken.. ik hoorde ergens Nederlandse geluiden dus ik riep: ‘oh wat fijn om weer wat NL te kunnen spreken’ en zo heb ik Marieke, Marco en hun 6 kinderen ontmoet! Wat een geweldig leuk gezin, de oudste van het stel is 10 jaar en ik werd uitgenodigd om binnenkort een keer mee te komen eten. Dinsdag meteen gebruik van gemaakt en het was echt super gezellig, wat een familiegevoel hier! Ojaa het eten was HUTSPOT, wie had dat gedacht in Tanzania!!(complimenten voor de kok trouwens)

Zondagavond mijn eerste Power-cut gehad, de stroom viel uit rond 20u en de volgende dag rond 12uur was het eindelijk weer gemaakt.. Mobieltjes leeg, laptop leeg.. jajaa TIT! Maargoed voor hier heel normaal en inmiddels alweeer 4 gehad(in 1 week!) dus ik begin er al aan te wennen, wat een luxe in NL altijd, beseffen jullie dat wel?!

Jeetje ik zit hier inmiddels alweer langer 2 weken, time flies...(en de kakkerlakken trouwens ook). We hebben sinds de regenbui van zondag elke avond nieuwe huisdieren, we weten niet wat het zijn, het lijken hele grote motten! Ontzettend ranzig maar zelfs daaraan ben ik inmiddels al gewend, als we ze horen aankopen: tijdschrift in de hand en meppen!!!

Vrijdag lekker aan het zwembad liggen zonnen, wat een leventje! Savonds een party in een ander gebouw op het dokterscompound om vervolgens weer naar Glaciers te gaan en met als afsluiting naar Club La Liga! Dat is een vrij grote club waar we bijna de enige Wazungu’s waren maar het was reuze gezellig! (en de hang-over was enorm)

Gister hebben we watervallen bezocht. Ik dacht dat het wel leuk was om via de stenen naar een mooi plekje te klimmen voor prachtige foto’s, nou die foto’s hebben we maar wat een hel! De stenen waren glad, het water was enorm koud, de stroming was ontzettend sterk en nadat ik halverwege werd ik op de hoogte gebracht van het feit dat er slangen kunnen zitten. Okay daar had ik aan het begin van mijn enthousiaste/spontane actie niet bij nagedacht!

Het gaat goed met alle enge dieren, muggen en ziektes.. vorige week voelde ik een pijnlijk plekje op mijn rug, ai.. zelf dacht ik aan een puist oid maar volgens mijn huisgenootjes kon het best een larve van een mango-fly zijn. Dat is een vlieg en die legt eitjes in gewassen kleren wanneer deze buiten hangen om te drogen, dus alles moet gestreken worden maar mijn beddengoed had ik zo uit de kast gepakt bij aankomst dus ben ik het vervolgens als een gek gaan strijken. Het larfje op mijn rug heeft mijn huisgenootje met een scalpel eruit gesneden en het is inmiddels al helemaal weg(zoek maar op internet hoe lelijk zoiets eruit kan zien als je het langer laat zitten, note: alleen voor mensen met een sterke maag)

Nouuuuu dit was het voor nu weer even, hoor hopelijk snel weer van jullie!!

xxxx-jes!


  • 26 Augustus 2012 - 12:08

    Ilse De Laak:

    Hoi rona,
    ik begon me een klein beetje zorgen te maken omdat ik niks meer van je hoorde, maar gelukkig je bent er nog. Wat een ervaringen allemaal, je zult niet moe worden van het werken denk ik, maar eerder van andere dingen. Veel succes en plezier nog ik blijf je volgen!
    groetjes ilse

  • 26 Augustus 2012 - 14:48

    Rox:

    He Rona! supervet om te lezen allemaal! respect voor jou, ik zou eerst nog 1000 keer nadenken voor ik zo zelfstandig aan zo'n groot avontuur zou beginnen! Maar wat ik allemaal lees is het een super ervaring! larve uit je rug laten snijden, feesten en tannen (is hier in het regenachtige nl alweer onmogelijk) tot je erbij neervalt en dan ook nog een beetje werken! ik wens je heel veel plezier daar, en zorg goed voor jezelf! x Roxanne

  • 26 Augustus 2012 - 15:01

    Dorien:

    Hey Roon,

    Heb met plezier je reisverslagen gelezen, wat jij niet allemaal meemaakt. Geweldig om dat ook te lezen. Sommige dingen herken ik nog wel van mijn reis door Z-Afrika, alles zo lekker op z'n Afrikaans.
    Ik sprak vanmiddag je moeder nog die vol trots stond te vertellen over je reis. Had al wel iets op facebook gelezen maar dacht dat je ''gewoon'' op vakantie was.
    Hoop dat ik nog veel van je mag lezen en geniet ervan!!!! Kunnen wij dat hier ook doen via je reisverslagen.

    Groeten Dorien

  • 26 Augustus 2012 - 17:37

    Ine Van Raaij:

    Hoi Rona

    Dat zijn inderdaad tropische uren die je maakt......!
    Goed opgelost wat de Pas betreft! Ben trots op je! Ook de perjoodzuur ( of andere oxidator) in de gaten houden wat versheid betreft! Alle oplossingen met de hand maken ?? Alles in huis en goed handboek?
    De z.n deden wij vroeger ook met branden! Carbol fuchsine op de glaasjes druppelen, pincet met watten omwikkelen, aanstekertje eraan en verwarmen! minimaal 3x totdat de oplossing gaat borrelen, dan heb je de juiste warmte ( die o zo belangrijk is!!) bereikt! daarna af laten koelen en differentieren met de zoutzure alc. Jammer dat je geen controle hebt, maar als je het zo doet MOET het goed zijn!
    En ook voor de carbolfuchsine: niet te oude oplossingen gebruiken! Als er een koelkast beschikbaar is waar je oplossingen in kunt plaatsen , maak er gebruik van.....maar misschien ben ik nu te europees aan het denken....!!!
    Als je vragen hebt, kun je me altijd mailen okè ?
    Take good care, geen wormpjes toelaten, die zijn vies!!!

    <3 <3 <3 Ine.

  • 26 Augustus 2012 - 18:40

    Dorrit:

    Hoi Rona.
    Vanuit het ziekenhuis achter en nogal trage en lastige computer. Leuk om jou verslag te lezen,hiji i s alleen veel te kort. Voor mij mag je er nog wel een eind bij aan knopen.Ik lees wel door de regels heen dat je je goed vermaakt.Maarre hoe zit et met de jongens zit er geen mooie zwart tussen?Zal wel moeilijk kiezen zijn want ze lijken allemaal op elkaar toch? Nog veel plezier en probeer alle ervaringen en alles wat je meemaakt vast te houden.Doei Roontje tot gauw xxx

  • 27 Augustus 2012 - 13:27

    Marjo:

    Zozo, ja, je MAAKT wat mee hè?! Zo te horen is het wel ongeveer wat te verwachten was; werken tempo doeloe en feesten tot het gaatje...lekker toch? Wat bertreft het dansen; ja, er IS verschil. Je ken nie alles kunne....wij kunnen werken en zij kunnen dansen. Ligt er maar net aan uit welk nest je komt om daar de prioriteiten van te zien. Fijn dat je daar zoveel leuke mensen ontmoet. iedere ervaring maakt je "rijker".
    Maar zo'n larve in je lijf; Gatverdamme!!!!!!!!!Veel plezier nog, dikke kus, tanteMarjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

My first

Vrijwilligerswerk in het KCMC in Moshi

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2012

laatste update

15 September 2012

Over de helft alweer!!

26 Augustus 2012

wazungu!

12 Augustus 2012

Mijn eerste weekend in Moshi

10 Augustus 2012

de reis en aankomst in Moshi
Rona

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 8480

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Oktober 2014

Het is weer tijd voor een reis:D

08 Augustus 2012 - 02 November 2012

My first

Landen bezocht: